h1

Vilket SM! del 1

juni 21, 2011

2011 års SM är över och bortsett från vädret på finaldagen kan man ju inte säga annat än att det varit ett helt fantastiskt SM!  Jag hade äran att få tävla båda mina fina tävlingshundar och extra kul och spännande var det förståss att tävla individuellt igen (sist var med Milo 2008) och denna gången med Japp.

Torsdag

Resan började på torsdagmorgonen med att lämna av Milo hos Jessica. Vi (jag, farmor & farfar) hade lite för många hundar som skulle följa med för att kunna få plats med alla i bilen och Jessica erbjöd sig att ta Milo i sin bil (tack!). Sen brummade vi hela vägen upp till Stockholm utan några problem och flyttade in oss i gammelmormors lägenhet i Hässelby. På kvällen fick vi en liten sight-seeing på underbara Ekerö då vi körde och hämtade Milo.

Fredag

Klockan 9 gick startskottet för att få sätta upp sitt tält  och vi var givetvis på plats och fick en fin plats i främsta raden 😀 Sen väntade många långa timmar innan veterinärbesiktning kl 13, dom spenderades i tältet med datorn och en bok medan regnet öste ner utanför. Men när det var dags att gå bort med grabbarna till vet.besiktningen hade det nästan slutat regna, vilken tur man kan ha. Ingen kö (!) till besiktningen och både Japp & Milo gick igenom utan problem, Japp var till och med mycket mer tillmötesgående när veterinären kände och klämde än jag nånsin vågat hoppas på. Katalogen fick man efteråt och den avslöjade att Japp hade startnr 66 i den individuella hoppklassen, jag gillar sena startnr så det kändes bra. Villervalla skulle gå ut som lag nr 8 och Kämparglöd allra sist, nr 28.
Invigningen var inte mycket att hänga i julgranen men det var iaf bra träning för Win att gå i med i paraden (och hon skötte sig exemplariskt, hon är så himla BRA den hunden). Freestyleuppvisningen var häftig!
En långpromenad på kvällen för att rensa tankarna var en bra förberedelse och jag sov faktiskt bra på natten trots att nervositeten börjat smyga sig på lite.

Lördag

Vädret var på vår sida på SM’ets första tävlingsdag, sol och alldeles lagom varmt. Bästa Lovisa var på plats och supportade och agilitylagbanan för large kände som en bra bana för mig & Japp. Perfekta förutsättningar för att göra en bra insats i Villervalla!

Agilitylagklass – Villervalla

FILM från livesändningen. Vårt lopp 32.20 in i filmen (Lotta först ut i laget vid 30.10)

Konstigt nog var jag inte det minsta nervös inför vår start. Och när Lotta & Neil som var först ut diskade sig kände jag bara att nej, men nu tar vi oss igenom denna banan, det fanns liksom inget annat alternativ i tankarna. Petra & Lira gjorde en fin nolla men var ruggigt nära att ta fel hinder på slutet (där Neil diskade sig), Petra höll dock huvudet kallt och visade Lira på rätt spår igen :D. Min och Japps tur. Starten går fint, bra kf på balansen sen tyvärr en rivning i serpentinen efter. Efter tunneln var han en hårsmån från att springa genom hinderstöden på det rivna hopphindret men tillslut (för mig kändes som en eeeevighet men på filmen ser det bara ut som att han får en lite stor sväng!) fick jag med mig honom till gungan. Sen flyter det på, slalomingången sitter där den ska och A:et gör han fint. Sen kraschar han i princip i hindret efter A:et, efter det mycket tajt och fin sväng på hoppet där många fått problem/diskat sig, och i mål på 10 fel och en av klassens snabbaste tider. Mia & Hekla sist ut gjorde i princip en kopia av Petra & Liras lopp, snyggt o stabilt fram till slutet där det var otäckt nära disk, men det löste sig o i mål på noll fel kom dom!! Alltså 10 fel totalt för Villervalla vilket la oss på en 4:e plats inför finalen.

Agilitylagklass – Kämparglöd

FILM Vårt lopp vid 2.05.27 (Sofia först ut vid 2.04.20)

Alltid så pålitliga Sofia & Tajzon inleder laget med en fin nolla. Sen min & Milos tur. En retlig femma på balansen men i övrigt gick Milo så fint så fint, speciellt med tanke på att han endast tävlat DM i år och tränar ytterst lite. På slutet får han en mega-jätte-gigantisk sväng (återigen, under loppets gång kändes som svängen tog 10 minuter men det ser inte så farligt ut på filmen 😛 ) på ”disk-hindret” men tillsluuut känner jag att NU är han förbi hoppets baksida och jag vänder upp mot målrakan. Det var dock en millisekund för tidigt o Milo tar likt förbannat hoppet igen från baksidan. SKIT! Charlotte & Zelda har med sig en femma när dom kommer till slutet och gör en repris av mig & Milo, och med 2 disk är Kämparglöd borta från finalen. Tråkigt! Mia & Etna hade 2 rivningar har jag för mig.

Individuell hoppklass

FILM Vårt lopp vid 33.10

Efter flera timmars väntat var det äntligen dags för den individuella hoppklassen med Japp. Banan kändes bra och det enda jag egentligen var ”rädd” för var rivningar. På framhoppningen gick Japp jättefint och lyfte bra på benen så när jag gick bort mot banan kändes det som vi var i harmoni och redo att ta oss an banan! När vi kom fram till startområdet började Japp nosa och först brydde jag mig inte direkt och fortsatte uppladdningen som vanligt. Men när han fortsatte nosa och hela tiden spanade på en av hundarna som värmde upp i närheten började jag bli irriterad. Och när han inte ville ta tag i kampleksaken och tittade på mig med tom blick kände jag bara att herregud detta kommer inte gå! Vi startade ju nästan sist i klassen och allra sist startar löptikarna.. De befann sig alltså också kring starten och värmde upp och Japp var helt uppslukad av deras doft. Jag har aldrig haft några problem med Japp och löptikar innan och det var inte kul att få det första gången precis innan start på ett SM kan jag säga. När vi stod på startlinjen visste jag varken ut eller in, skulle han ens springa? Det gjorde han men han startade lite ”off”, inte med sitt vanliga tryck. Första när vi kom till slalom kände jag igen min hund igen och fram tills dess var vi felfria, även om jag tappade Japp lite mellan hinder 6 och 7. Innersvängen runt hindret efter däcket som vållat problem för en del gick fint, han hoppade oxern utan att riva och jag lyckades få honom att svänga efter säcken utan att han sprang in i tunneln. När jag skickade in honom i korta tunneln på slutet övervägde jag att rusa ner och göra ett framförbyte mellan lången och muren, vilket hade varit ett betydligt offensivare val än bakombyte på muren. Men vi var nollade fram tills dess och jag kände att om jag stressar honom så att han river lången eller inte hinner bytet så han missar muren kommer jag aldrig förlåta mig själv så jag valde bakombytet och vi kom i mål felfria med en bra tid trots allt. Mest av allt var jag bara så lycklig att vi nollat vårt första individuella lopp på ett SM och sen att vi la oss på en 6:e plats inför finalen var en stor bonus! Attans vad stolt jag var över min räserråtta 😀

En kommentar

  1. Å vad spännande det var att följa er på tvn 🙂 Jag hejade och hejade! Vilken prestation att ligga i toppen strax efter alla landslagshundar. Ni är verkligen superduktiga!!!



Lämna en kommentar